چرا باید کود آلی مصرف کنیم و بهترین کود برای رشد گیاهان آپارتمانی چه کودی است؟

کود آلی

کود آلی معمولاً حاوی مواد مغذی گیاهی در غلظت های کم هستند.

بسیاری از این مواد مغذی قبل از اینکه گیاهان بتوانند از آنها استفاده کنند، باید توسط باکتری‌ها و قارچ‌های خاک به اشکال معدنی تبدیل شوند.

با آوری همراه باشید تا با ویژگی های فوق العاده کود های آلی آشنا بشید.

استفاده از کودهای آلی علاوه بر تأمین برخی از عناصر تغذیه ای خاک، موجب بهبود ساختمان خاک شده، فرسایش را کاهش داده و تأثیرات تعدیلی و تنظیمی بر دمای خاک می گذارد.

همچنین کود های آلی کمک می کند که خاک رطوبت بیشتری را در خود نگاه دارد؛ بنابراین استفاده از مواد و کودهای آلی سبب می شود حاصلخیزی و باروری زمین های کشاورزی به طور معنی داری افزایش می یابد.

علاوه بر این مواد آلی غذای ضروری برای جانداران موجود در خاک هستند. مواد تغذیه مورد نیاز گیاه از طریق هوا و خاک جذب می شوند.

در صورتی که مواد غذایی مورد نیاز گیاهان به مقدار کافی در خاک وجود داشته باشند، به احتمال خیلی زیاد گیاه رشد خوبی داشته و محصول زیادی نیز حاصل می شود.

اگر یکی از مواد تغذیه ای به اندازه کافی وجود نداشته باشد، ممکن است رشد گیاه محدود شده و عملکرد گیاه کاهش یابد؛ بنابراین برای افزایش کیفیت و کمیت تولید محصولات کشاورزی و برای تأمین مواد تغذیه ای خاک از کود استفاده می شود.

کودهای کشاورزی موجب می شوند عملکرد گیاه دو و حتی 3 برابر گردد. بررسی ها و تحقیقات انجام شده نشان می دهند که با استفاده از کود مناسب میزان تولید گندم را تا 60 درصد می توان افزایش داد.

بهترین کود برای رشد گیاهان آپارتمانی چیست؟

بهترین کود برای رشد گیاهان آپارتمانی کودیست که افزایش قابلیت جذب عناصر غذایی پر مصرف و کم مصرف در خاک را افزایش داده و به رشد بستر گیاه کمک نموده و موجب افزایش عملکرد محصول می‌گردد.

در کودآلی، می توان هر ماده آلی که به وسیله میکروب‌ها قابل تجزیه باشد به کار برد. اما انواع کودهای آلی مختلف از نظر کیفیت و دوام در خاک و قیمت بسیار متفاوت اند. ارزش اصلی کودهای آلی به علت تغییرات فیزیکی است که در خاک ایجاد می‌کنند.

کود سه بیست (20-20-20)

دوست داران گل و گیاهان آپارتمانی و کسانی که نگهداری از باغچه های کوچک در خانه هایشان مشغول هستند، حداقل یکبار اسم کود سه بیست به گوششان خورده است.

کود سه بیست پرکاربردترین کود NPK بوده و برای کوددهی محصولات زراعی، درختان میوه، صیفی‌جات و حتی گلهای آپارتمانی قابل استفاده است. اما آیا از مضرات آن چیزی شنیده اید؟

کود شیمیایی

مضرات کود شیمیایی و اثرات آن بر انسان و خاک

قیمت پایین یکی از دلایلی است که بیشتر پرورش دهندگان کودهای شیمیایی را به کودهای آلی ترجیح می دهند.

کودهای مصنوعی ارزان هستند. جدا از مقرون به صرفه بودن ، کودهای شیمیایی بسیار در دسترس هستند.

  • ورود بی‌رویه عناصر سمی همراه کودها به زنجیره غذایی انسان
  • افزایش بیماری‌های ناشناخته، انواع سرطان‌ها و ناهنجاری های ژنتیکی
  • ابتلا به بیماری‌های پارکینسون، پوکی استخوان
  • ابتلا به تنگی نفس، ریزش مو و …
  • نابودی منابع نسل‌های آینده
  • آلودگی‌های زیست‌محیطی
  • آلودگی آب‌های زیرزمینی
  • تغییر pH خاک
  • استفاده بلند مدت از آن می تواند موجب نابودی خاک می شود
  • کاهش کیفیت محصولات کشاورزی
  • مقاوم شدن آفات به سموم شیمیایی و طغیان آنها
  • افزایش هزینه‌های تولید و کاهش بهره‌وری

شیوع بیماری ها و آفات متعدد مثلا شیوع آتشک گلابی در باغ های گلابی کرج و قزوین، نماتد در مزارع چای و حتی شانکر مرکبات در جنوب کشور عمدتا زاییده مصرف نامتعادل کودها می باشد.

در صورتی که میتوان با مصرف کودهای آلی، از تمامی این اتفاقات جلوگیری کرد.

چرا باید کودآلی مصرف کنیم؟

 

1. ساختار خاک

به دلیل مواد آلی موجود در کودهای آلی، ساختار خاک بهبود می یابد و در نتیجه توانایی خاک برای نگهداری آب و مواد مغذی افزایش می یابد.

2. میکروب ها رشد می کنند

کود مصنوعی از مولکول های شیمیایی بدون کربن تشکیل شده است. این مولکول ها گاهی اوقات می توانند مخرب باشند و برای میکروب ها قابل دسترسی نیستند.

از سوی دیگر، کود آلی سرشار از مواد آلی است که به رشد میکروب ها کمک می کند. کود آلی حاوی کربن به عنوان بخشی از ترکیب شیمیایی آن است.

و این کربن همراه با نیتروژن، فسفر و پتاسیم است که میکروب ها را تغذیه می کند و آنها را قادر می سازد تا مواد مغذی را در یک فرآیند بیولوژیکی طبیعی برای گیاهان در دسترس قرار دهند.

3. پایدار و دوستدار محیط زیست

کودهای مصنوعی روانه آبراه‌های ما می‌شوند و به حیات دریایی و کیفیت آب آسیب می‌رسانند.

کودهای آلی به این راحتی (شاید هرگز) خارج نمی شوند و با ساختار خاک مرتبط هستند. به گفته انجمن تجارت ارگانیک، کود آلی همچنین تنوع زیستی گونه ها را 30 درصد در مقایسه با کود مصنوعی افزایش می دهد.

4. کاهش کودها و آفت کش ها

اگرچه کود آلی می تواند گران تر از کود مصنوعی باشد، اما می تواند نیاز به آفت کش ها و نیاز کلی نیتروژن، فسفر و پتاسیم را کاهش دهد.

به دلیل کاهش، کود آلی می تواند هزینه خنثی داشته باشد و گاهی اوقات باعث صرفه جویی در هزینه می شود.

چرا باید کودآلی مصرف کنیم؟

کود های آلی به تدریج مواد مغذی را در محلول خاک آزاد می کنند و تعادل مواد مغذی را برای رشد سالم گیاهان زراعی حفظ می کنند.

آنها همچنین به عنوان یک منبع انرژی موثر میکروب های خاک عمل می کنند که به نوبه خود ساختار خاک و رشد محصول را بهبود می بخشد.

به طور کلی تصور می شود که کودهای آلی کودهای آهسته رهاسازی هستند و حاوی عناصر کمیاب زیادی هستند.

طریقه مصرف کود آلی در مزارع

لازم به ذکر است که مصرف تمامی کود های کشاورزی باید با در نظر گرفتن نیاز های کشت و کمبودهای خاک زیر نظ کارشناسان کشاورزی صورت گیرد.

اما ما با در نظر گرفتن میانگین نیازهای کشتهای مختلف و کمبود ها در خاکهای مختلف، در زمین های زراعی که یک بار در سال کشت می شوند ۱ نوبت و برای زمین هایی که دوبار در سال گشت می شوند ۲ نوبت در سال مصرف کود آلی غنی شده لازم است.

مقدار مصرف این کود 300 کیلوگرم برای هر نوبت در هر هکتار تجویز می شود.

بهترین کود برای رشد سریع درختان میوه

آنچه که کمک می کند گیاه در کوتاه ترین زمان بیشترین رشد را داشته باشد، تامین عناصر غذایی ضروری و به ویژه عناصر پر مصرف برای درخت است.

فراموش نکنید که بهترین کود برای رشد سریع درختان زمانی می تواند حداکثر کارایی خود را نشان دهد که در زمان درست اعمال شود.

در این میان لازم است از کودهای استفاده شود که باعث شود میزان برگ و بافت سبزینه درخت افزایش یابد. در نتیجه تولید مواد غذایی در درختان بالا رفته و در آینده محصول بیشتری نصیب شما خواهد شد.

تمام موارد گفته شده بالا در کودآلی یافت میشود اما اگر دنبال تسریع در کار باشید میتوانید از کود آلی غنی شده استفاده کنید.

کودآلی غنی شده آوری

کودآلی غنی شده آوری غذای کامل گیاه آپارتمانی و درختان مزارع میباشد که با ترکیبات خاص باعث افزایش 3برابری محصول میشود.

آوری کود، ضد قارچ و باکتری بوده و با فعال نمودن 60 آنزیم موثر در رشد و باروری گیاه، باعث رونق مزرعه شما میشود.

کود آلی غنی شده

استفاده از کود آلی غنی شده آوری بر استفاده تنها از کودهای شیمیایی ارجحیت دارد زیرا تماس کودهای شیمیایی نظیر فسفره، پتاسه و عناصر ریزمغذی با خاک را کم کرده و از واکنش های ناخواسته با خاک جلوگیری می کنند.

همچنین ریشه گیاه رو نمیسوزونه و با تامین هوموس خاک شادابی رو به گیاه شما هدیه میده.