کود آپارتمانی

سرمازدگی محصولات کشاورزی، پیشگیری چالش ها

سرمازدگی محصولات کشاورزی
آنچه در این مقاله میخوانید
    Add a header to begin generating the table of contents

    سرما زدگی زمین های کشاورزی

    سرمازدگی محصولات کشاورزی پدیده ای است که دردرجه حرارت های پائین سبب ایجاد خسارت و یا از بین رفتن اندامهای گیاهی می شود. این عارضه در درختان میوه در فصل زمستان و یا اوایل بهار حادث می شود و هر ساله خسارتهای زیادی بر جای می گذارد.

    زمانیکه دما هوا به زیر آستانه تحمل گیاه می رسد (سرمازدگی یا یخ زدگی) یک سری تغییرات بیوشیمیایی و فیزیولوژیکی اتفاق می افتد که در نتیجه آن عملکرد سلول های گیاهی مختل می شود. در واقع این خسارت منجر به خروج آب درون سلولی شده و در نتیجه آن دیواره سلولی آسیب می بیند بخصوص اگر تنش سرمازدگی یا یخ زدگی ناگهانی رخ دهد.

    اما در صورتیکه برخی پدیده های طبیعی مانند خوسرمایی در گیاهانی که در مناطق با دما پایین پاییز و زمستان رشد می کنند، اتفاق بیفتد قطعا خسارت کم تر خواهد بود.

    علائم ظاهری خسارت سرما زدگی در گیاهان

    بارز ترین علامت تنش سرما و یخ زدگی در صبح روز بعد از یخبندان دیده می شود که به شرح زیر است:

    برگ های خسارت دیده رنگی سبز تیره و ظاهری خیس خورده دارند، اگر خسارت شدید نبوده یا تمام سطح برگ را نگرفته باشد برگ بر روی درخت مانده وخسارت جبران می شود. خسارت در مورد میوه های سردسیری منحصراً به شکوفه ی درختان محدود می شود.

    شکوفه های خسارت دیده ظاهری قهوه ای تا سیاه پیدا نموده و در صورتی که از نزدیک به آن دقیق می شویم ملاحظه می شود که گلبرگ ها شفاف شده و در میان انگشتان به راحتی له می شوند، به این ترتیب در اثر صدمات وارده شکوفه ها ظرف چند روز ریخته و درخت فاقد میوه در آن سال خواهد بود.

    ریزش سریع شکوفه ها در این حالت هیچ رابطه ای با بیماری یا نامنظمی خاص دیگری در درخت نمی باشد. بعضی از میوه های دانه دار مانند رقم گلابی «Bartelette» و سیب رقم گلدن «Gohden delicious» علامت خسارت یخبندان را به صورت لکه هایی نا صاف برنگ زرد تا قهوه ای که اصطلاحاً «Russeting» نامیده می شود نشان می دهد.

    یکی دیگر از صدماتیکه با خسارت سرما و یخبندان همراه است « آفتاب سوختگی» می باشد. این پدیده خاص تنه درختان می باشد و بیشتر در قسمت جنوب غربی درختان دیده می شود که در طی زمستان های سرد بروز می کند.

    حساس ترین مرحله خسارت سرما بعد از افتادن گلبرگ ها وقتی است که میوه های جوان و چغاله تازه شکل گرفته باشند

    گلها عموماً از برگ ها حساس ترند. حساسیت قابل ملاحظه میوه های جوان و نارس به خاطر آسیب دیدن بافت ها نیست بلکه بعلت فساد جنین گیاه می باشد. اگر جنین گیاه کشته شود میوه نمی تواند رشد و نمو پیدا کرده و به زندگی خود ادامه دهد و در نتیجه در اثر سرما زدگی ضایع و ریزش پیدا می کند.

    علائم سرمازدگی

    تنش یخبندان

    خسارت مربوط به تنش یخ زدگی در نتیجه بروز درجه حرارتهای زیر صفر درجه سانتی گراد می باشد.
    شرایط یخبندان و سرما به دو شکل ایجاد می شود که عبارتند از

    1. یخبندان جبهه ای یا جابجایی
    2.  یخبندان تشعشعی

    یخبندان و سرمازدگی جبهه ای در اثر عبور یک جبهه هوای سرد از روی یک منطقه بروز می کند به طوریکه دمای آن برای محصولات خاص منطقه می باشد.

    یخبندان تشعشعی در شرایط آسمان صاف و بدون ابر واقع می گردد. در هنگامیکه تشعشع خالص منفی باشد سطح گیاه و خاک سردتر از هوای اطراف در نتیجه هوا در اثر برخورد با این سطوح سردتر و متراکم تر می گردد.

    هوای متراکم در سطح زمین باقی می ماند و مرحله انتقال حرارت ادامه می یابد حاصل این امر پدیده ای به نام وارونگی حرارت می باشد.

    اقدامات بعد از سرمازدگی درختان چیست؟

    پس از سرمازدگی اگر شدت تنش کم باشد با رعایت برنامه تغذیه ای درست (مصرف ترکیباتی مانند کودهای دارای سیلیسیم و کودهای اسیدآمینه) و آبیاری کافی و مدیریت صحیح باغ شرایط درختان بهتر خواهد شد اما اگر شدت خسارت زیاد باشد، هیچ اقدامی نمی تواند به بازگشت درختان به حالت قبل کمک کند.

    پیشنهاد ما به شما استفاده از کود آلی آوری میباشد که علاوه بر موارد فوق دارای:

    • افزایش نفوذپذیری، جذب مواد مغذی و ایجاد تخلخل در خاک
    • محافظت از گیاه در برابر تنش های سرمایی و گرمایی
    • حاوی ۲۰ عنصر ارگانیزه جهت رشد و تقویت گیاه
    • ۲۵% کاهش دفعات آبیاری با حفظ و جذب رطوبت خاک

    روشهای مقابله با سرمازدگی

    حفاظت غیرفعال یا بلند مدت شامل روش هایی است که در زمان قبل از فرا رسیدن شب های یخبندان انجام می شود روشهای بلند مدت یا غیرفعال شامل موارد زیر است:

    • انتخاب مکان مناسب
    • پیشگیری به وسیله ی انتخاب خاک مناسب
    • پیشگیری به وسیله ی انتخاب ارقام مناسب و زمان کاشت مناسب
    • پیشگیری توسط انتخاب پایه ی مناسب
    • کوددهی درست درختان
    • عملیات خاکی
    • بادشکن
    • ماشین های باد
    • عایق سازی با کف
    • مه سازها
    روشهای مقابله با سرمازدگی

    آیا روغن پاشی برای جلوگیری از سرمازدگی و یخ زدگی مفید است؟

    خیر، روغن پاشی و ترکیبات روغنی اثری در جلوگیری از سرمازدگی ندارند و این کار باعث آسیب به درخت می شود.

    تمام نکاتی ذکر شده در جهت بهبود مدیریت مزارع و باغات در مقابله با تنش های سرمازدگی و یخ زدگی است.

    اما ذکر این نکته ضروری است که همواره مدیریت موارد قبل از اقدام به کشت یا احداث باغ بسیار بهتر از زمانی است که سرمازدگی و یخ زدگی رخ داده و ما به دنبال راهکار درمانی هستیم.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *