گیاهان آپارتمانی

ارکیده گلدانی : روش نگهداری و پرورش آن

ارکیده گلدانی

معرفی گیاه ارکیده گلدانی

زادگاه گیاه گل ارکیده جنوب آسیا، تایوان، استرالیا و … می باشد.

این گیاه را با اسامی های مختلف مثل ارکیده پروانه ای و Phal نیز می شناسند.

اسم گیاهشناسی و یا علمی این گیاه Phalaenopsis (botanical/scientific)  می باشد.

حداکثر رشد تقریبی گیاه، ۵ الی ۱۲ سانتی متر می باشد.

 

گل ارکیده

روش نگهداری از ارکیده گلدانی

دما

دمای مورد نیاز برای شما ۱۶ – ۲۴° C می باشد .

ارکیده گرمای  روز دوست دارد و در طول شب فضای خنک را می پسندد. دمای اتاق حدود 16 – 24 درجه سانتیگراد در طول روز و ۱۶ – ۱۸ درجه سانتیگراد در شب، شرایط رشد ایده آلی را برای گیاه فراهم می آورد.

نور

تامین نور کافی می تواند برای برخی از پرورش دهندگان مشکل ساز باشد زیرا گیاه نور روشن را برای بیش از 10 ساعت در روز ترجیح می دهد. یک پنجره دور از آفتاب مستقیم، اما روشن رو به شرق یا غرب بهترین گزینه است -. در طول زمستان ممکن است مجبور شوید گل ارکیده را با نور مصنوعی تغذیه کنید.

 آبیاری

برای آبیاری هنگامی که خاک ارکیده خشک شد، کاملاً آبیاری کنید. اجازه ندهید آب در خاک باقی بماند و  سریعا آب باقی مانده روی خاک را تخلیه نمایید.  همچنین از آبیاری وسط شاخ و برگ گیاهان (تاج) خودداری کنید زیرا آبی که برای مدتی در اینجا می نشیند ممکن است باعث پوسیدگی شود. در کل زیاد آبیاری نکنید!

خاک

استفاده از خاک مخلوط برای گلدان ایده خوبی است. مخلوطی حاوی پیت ماس، پرلیت و پوست درخت صنوبر یا ترکیب دیگر که به خوبی زهکشی شده است می تواند مناسب ترین گزینه باشد. این خاک هر دو سال یکبار نیاز به تعویض دارد.

کوددهی

لازم است از فصل بهار تا پاییز ۳۰ گرم از کود آلی غنی شده کاملا طبیعی آوری را هر 1 تا 2 هفته یک بار استفاده کنید.

به این روش که کمی از سطح خاک را بدون آسیب رسانیدن به ساقه و ریشه آن برداشته و کود آلی غنی شده کاملا طبیعی آوری را با فاصله از ساقه گیاه گل ارکیده  پخش نمایید و مجدد روی آن را با خاک بپوشانید.

گلدان مجدد

مخلوط خاک گلدان مورد استفاده برای گیاه باید حداقل هر 2 سال یک بار در فصل بهار تعویض شود خاک گلدان با پیر شدن و خراب شدن برای گیاه مشکل ساز می شود. لذا می بایست دوباره در گلدانی شبیه به اندازه ریشه ها و شرایط در حال رشد  گیاه کاشته شود.

حتما ریشه های نامطبوع را در حین عویض گلدان حذف کنید. توجه داشته باشید که حتما ریشه هایی که در بالای خاک نشسته اند باید در آن موقعیت قرار گیرند و دفن نشوند.

رطوبت

گیاه در زیستگاه طبیعی خود در شرایط رطوبت بالا رشد می کنند لذا برگها را با آب غبارپاشی کنید. از قرار دادن در اتاقی با هوای خشک ناشی از گرمایش مصنوعی خودداری کنید. بهتر است  از سینی رطوبت برای زیر گلدان استفاده نمایید.

روش تکثیر

گیاه گل ارکیده را می توان از طریق تقسیم تکثیر کرد، زمانی که ریشه گیاهان بالغ شده باشند برای تکثیر آن ایده خوبی است. بهترین زمان وقتی است که گلدان آن را می خواهید تعویض نمایید. در کل گیاه گل ارکیده از طریق کاشت بذر و تقسیم ریزوم تکثیر می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *